Kwaliteit in beweging

Lagers vormen een belangrijk onderdeel van een wiel,  ze zijn van groot belang voor de operationele eigenschappen (prestaties) en dus voor de mobiliteit van de apparatuur. Wiellagers moeten voldoen aan de meest uiteenlopende eisen, zoals draagvermogen, gebruiksduur, omgevingsinvloeden, schokbestendig, rolweerstand en weersinvloeden enz... We maken een onderscheid tussen de volgend wiellagers:

 

1. Glijlager (of glijdlager)

Een glijlager (of glijdlager) is een constructie waarbij de as in het lager glijdt. Glijlagers worden traditioneel gebruikt voor transportmiddelen die niet veel verplaats zullen worden. Onder normale omstandigheden zijn glijlagers onderhoudsvrij en corrosiebestendig.

 

gleitlagerg.jpg

2. Rollager

Een rollager bestaat uit stalen- of roestvast stalen rollen die in een kooi geplaatst zijn. Deze rollen tussen de as en de wielnaaf. Bij het draaien ontstaat hierdoor geen glij- maar rolweerstand, deze is relatief laag ook bij hogere belasting. Wielen met rollagers worden het meest gebruikt als standaard oplossingen voor huis, tuin en keuken toepassingen. Rollagers zijn robuust en in zekere mate onderhoudsvrij.

 

rollenlagerr.jpg

3. Cup cone lager

Een Cup cone lager is een compact en eenvoudig kogellager. Deze bestaat ​​uit een buitenste- (cup) en binnenste (cone) lagering waartussen kogels rollen. Cup cone lagers kom je niet zo veel tegen. Door de hoek waarin de lager ringen staan, is dit lager goed bestand tegen zijwaartse krachten.

flanschlagerc.jpg

4. Diepgroefkogellager (precisiekogellager)

Een diepgroefkogellager, ook wel precisiekogellager genoemd bestaat uit een binnen- en een buitenring met daartussen kogels. Dit lager voldoet aan de hoogste eisen met betrekking tot draagvermogen en omgevingsinvloeden. Een diepgroefkogellager (precisiekogellager) is de norm op het gebied van technisch veeleisende apparatuur en zwaar belaste wielen.

przisionskugellagerk.jpg

5. Kegellager

Kegellagers hebben een binnen- en buitenring met conische loopbanen waartussen de kegelvormige rollichamen zijn geplaatst. Door hun vormgeving zijn kegellagers uitermate geschikt voor het opnemen van gecombineerde axiale en radiale belastingen. Het axiale draagvermogen van de lagers wordt grotendeels betaald door de contacthoek. Hoe groter deze hoek is, des te hoger is het axiale draagvermogen. Kegellagers kunnen over het algemeen uit elkaar worden genomen in de cone, bestaande uit de binnenring met kooi en rollichamen en de cup (buitenring).

gleitlager_g_edit.jpg